Sanningen om omformuleringar

Har man hängt i fragcomm:et ett tag så har man hört talas om omformuleringar. Alltså att tillverkare ändrar receptet på en parfym och således även själva doften. Detta är en verklighet som gör entusiaster rasande över hela världen.

Tänk ikoniska dofter som YSL Kouros, Chanel No. 5, Chanel Cuir de Russie eller ökända Creed Aventus. Dofter som har ett kultfölje som har reducerats till en spillra av sitt forna jag. Sorgligt…

Det finns olika anledningar till att en parfym omformuleras. T ex kan en ingrediens ha blivit reglerad av IFRA. Tillverkaren kan även uppdatera en doft som känns gammeldags utan att offra all marknadsföring man har lagt på doften och på så sätt göra en gammal produkt mer relevant igen. Ibland omformuleras även dofter för att göra den billigare att tillverka och öka vinsten. Med undantag för regleringar av hälsoskäl så gynnar dessa ändringar sällan kunden.

Oavsett anledning så är det ett riktigt trauma för en parfymentusiast…

Förnekelse

Du öppnar din nya flaska av din favoritdoft och ger dig själv några sprut. ”Luktar den inte lite annorlunda?” tänker du. ”Äh, det är bara flaskan som måste lufta lite”. Du ger det några veckor men du känner tydligt att doften inte är densamma. Den är inte lika fyllig och omslutande längre. Någonting har ändrats.

Ilska

Du stormar in på Reddit och Fragrantica och startar nya trådar där du önskar att blixten slår ned i just det parfymhuset som har svikit dig. Du går även in på parfymen på Fragrantica och Basenotes och ger den 1/10 i betyg. ”Där fick dem.” tänker du medan parfymen som har tjänat dig så väl nästan hånflinar i ögonvrån.

Förhandling

Du går tillbaka till Reddit och startar en tråd där du frågar vad det finns för bra kloner på din signaturdoft som uppenbarligen har omformulerats. Responsen är ljummen. Du går även in på Fragrantica och ser vad folk tycker att parfymen liknar för andra parfymer. Det finns en annan parfym som ska vara ganska lik. Den är svindyr och säljs enbart i en fysisk butik i Tokyo medan körsbärsträden blommar.

Depression

”Jag kanske ska skita i parfym och bara köra någon schysst duschgel”.

Acceptans

Du inser att du behöver en doft i ditt liv igen. Den gamla favoriten är dock inte aktuell längre. Du har en lista på några dofter du har velat prova så du går till din lokala parfymaffär och provar dig igenom listan. När du är på väg att knyta ditt skosnöre som har gått upp ser du en flaska du aldrig har sett förut stående på en hylla i knänivå. Du plockar upp flaskan och sprejar parfymen på en testremsa och blir glatt överraskad av den nya spännande doften. En anställd kommer fram till dig och berättar en jätteintressant historia om parfymhuset och du låter dem ge dig ett sprej på handleden. Efteråt möter du upp en god vän för en fika. ”Vad gott du luktar! Vad är det för något?”. Du har hittat din nya signaturdoft.

Eller har den hittat dig?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *